رستـــــگار

میــدانـم ... روزی ختـم به خیـر می شویم ... اللهم عجل لولیک الفرج !

رستـــــگار

میــدانـم ... روزی ختـم به خیـر می شویم ... اللهم عجل لولیک الفرج !

رستـــــگار

نـه چنـدان بـزرگـم،
کـه کـوچک بیـابم خـودم را؛
نـه آنقـدر کـوچک،.. کـه خـود را بـزرگ!

بـر مـا گذشـت نیـک و بـد امـا... تـو روزگـار،
فکری بـه حال خویش کن این روزگار نیست!

زیـن همرهان سست عناصـر دلـم گـرفـت،
شیـر خـدا و رسـتم دسـتانم آرزوسـتـــــــ!

مـن در رقـابت بـا هیچکـس جـز خـودم نمی باشـم!
هـدف مـن؛ ... مغلـوب کـردن آخـرین کاریـست کـه انجـام داده ام..

آخرین نظرات
پیوندها

ای کاش که جای آرمیدن بودی...

پنجشنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۳۲ ق.ظ

نـگاهی بـه معــماری آرامـگاه حکیـم عـمر خیــام :

این بنای جادویی کار معمار زبر دستی به نام  استاد هوشنگ سیحون است.

ایشان خود در باره این بنا می گویند :

آرامگاه خیام در باغ امامزاده محروق نیشابور قرار داشت اولین کاری که باید انجام می دادم این بود که به گونه ای طراحی کنم که آرامگاه خیام و امامزاده محروق تداخل پیدا نکند؛ به همین منظور من برای باغ محوری عرضی تعریف کردم تا آرامگاه را که در گوشه شمال شرقی باغ قرار داشت از امامزاده جدا کنم.

از طرفی دیگر در چهار مقاله عروضی گفتاری از خیام آمده مبنی بر اینکه ایشان گفته اند که :

"من آرزو دارم مزارم در جایی باشد که در بهاران برگ گل روی مزارم بریزد."

بنابراین من مکانی در باغ را که اختلاف ارتفاع سه متری نسبت به درختان زرد آلوی باغ داشت انتخاب کردم چون این مکان سه متر پائین تر قرار دارد فصل بهار شکوفه های زرد آلو روی مزار میریزد.



خیــام؛ ریاضیدان، منجم، و ادیب، بود.

سعی داشتم که این سه جنبه شخصیتی در مزارش تجلی پیدا کند. من ده پایه برای آرامگاه در نظر گرفتم. عدد ده اولین عدد دو رقمی است و پایه و اساس بسیاری از اعداد می باشد از هر پایه دو تیغه بر پایه مدل ریاضی خاصی به صورت مورب بالا می رود و با دیگر تیغه ها برخورد میکنند، و از رو به رو بر روی پایه مقابلشان پائین می آید. همه این تیغه های مورب در محور عمودی وسط برج همدیگر را قطع میکنند سطح پیچیده حاصله بر اثر یک فرمول ریاضی به وجود آمده که سنبل جنبه ریاضیدان خیام است از طرف دیگر تقاطع تیغه ها در سقف آرامگاه یک ستاره به وجود می اورد که سنبل ستاره شناسی خیام محسوب می شود. 

خیام سرانده رباعیات است من برای اولین بار در ایران از خط شکسته به صورت سیاه مشق استفاده کردم تا مجموعه ای انتزاعی را به وجود بیاورم. انتخاب رباعیات نیز به وسله مرحوم استاد جلال همایی انجام شد. رباعیاتی انتخاب شد که در اصل بودن آنها شکی وجود نداشته باشد ما بر روی هر کدام از پانل های لوزی دو رباعی به کار بردیم که مجموعا بیست رباعی در کل مجموعه نوشته شد.


♥ هوشنگ سیحون (۱ شهریور ۱۲۹۹ - تهرانمعمار و نقاش ایرانی، استاد معماری و رییس سابق دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است... 


  • زهــرا

نظرات  (۸)

واقعا قشنگه ها...
پاسخ:
بله!..
ممنون
آی چرا میزنی؟
چه اسمس دادی مگه که جواب ندادم؟

سر میزنم به وبت باور کن
نظر نمیذارم فقط

پاسخ:
فدا مدا.. خواستم حواست جمع شه ی وقت بی ج نمونم!!

بله میدونم.. این وبلاگ مجهز ب دوربین مخفی است... B-)
قدر معماری رو فقط معمار جماعت میدونن :)
پاسخ:
البته البته... B-)

فعلا قاصدک 4-3 جلوتره ...
ولی همه تون سرکارین.. محاااااااله =))
هنر نزد ایرانیان است و بس
پاسخ:
:D
قاصدک در تلاشی هااااا... ولی عمرنااااش=))

فدایی داری هوارتاااا :*
  • کوثر ✜عاشق شهید همّت✜
  • سلام
    پنجمین جلسه ی منبر مجازی با حضور استاد عالیقدر آیت الله مکارم شیرازی برگزار خواهد شد.
    منتظر حضور شما هستم.

    اللهم عجل لولیک الفرج
    اللهم احفظ قائدنا امام الخامنه ای
    اللهم ارزقنا شهادة فی سبیلک
    چه عرض کنم !!! 

    پاسخ:
    :| !
    خوشم میاد هرچی هادی نتیو اینجا جمع کردی!!!

    دوستان ســـــــــــــلام
    پاسخ:
    =))
    مسابقه نظر گذاریه!!

    و علیکم... B-)
  • مهرک هنرمند
  • خیلی عالی بود. واقعا کار زیبایی انجام داده. متشکرم
    پاسخ:
    سلام.. بله همه ی کاراش قشنگه!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">